Καλως ήρθατε στο νέο μας site! Μέχρι την ολοκλήρωση της μεταφοράς μπορείτε να χρησιμοποιείται παράλληλα το παλιό site.

Για να κατεβάσετε την ανακοίνωση πατήστε τον Τίτλο της.

Ερώτηση Βουλευτών του ΚΚΕ για την άμεση αναγκαιότητα επανασχεδιασμού της πυροπροστασίας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και συνολικότερα του νομού.

Share

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους Υπουργούς Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών, Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών

Θέμα: Άμεση αναγκαιότητα ο επανασχεδιασμός για την πυροπροστασία στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και συνολικότερα του νομού.

Είναι γνωστό ότι στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, πλέον της 20ετίας, υπήρξε έντονη ανοικοδόμηση και κατά συνέπεια μετεγκατάσταση σημαντικού αριθμητικά πληθυσμού κατά βάση από τον αστικό ιστό του δήμου Θεσσαλονίκης. Η μετεγκατάσταση αυτή έγινε κυρίως εντός των σημερινών διοικητικών ορίων των δήμων Θέρμης, Θερμαϊκού και Πυλαίας – Χορτιάτη.

Η σημαντική πληθυσμιακή αύξηση η οποία καταγράφεται κατά την απογραφή του 2011 για το Δήμο Θέρμης με 53.021 κατοίκους, για το Δήμο Θερμαϊκού 50.264 και για το Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη με 70.653 κατοίκους, είχε ως αναμενόμενη συνέπεια τη ραγδαία αύξηση των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων και τη δημιουργία αντίστοιχων δομών και υποδομών. Σημειωτέον ότι κατά την καλοκαιρινή περίοδο στις τουριστικές περιοχές του δήμου Θερμαϊκού παρατηρείται τουλάχιστον τετραπλασιασμός του πληθυσμού, λόγω ύπαρξης τουριστικών καταλυμάτων και εξοχικών κατοικιών.

Στα γεωγραφικά όρια και των τριών δήμων που καλύπτουν μία έκταση 672.521 στρεμμάτων, υπάρχει μεγάλος αριθμός αστικών ιστών με τους πολυπληθέστερους εξ αυτών τη Θέρμη, την Πυλαία, το Πανόραμα, το Χορτιάτη, την Περαία, τη Νέα Μηχανιώνα, την Επανομή, τα Βασιλικά, τον Τρίλοφο κ.λ.π.

Στην περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκη υφίστανται και λειτουργούν: Δύο βιομηχανικές περιοχές όπως της Θέρμης και του Λακκώματος. Δύο μεγάλα εμπορικά κέντρα COSMOS και εμπορικό πάρκο ΙΚΕΑ με επισκεψιμότητα που αγγίζει τις δεκάδες χιλιάδες ημερησίως. Δεκάδες πολυπληθή εκπαιδευτικά ιδρύματα δημόσια και ιδιωτικά όλων των βαθμίδων. Εκατοντάδες τουριστικά καταλύματα, ξενοδοχειακές μονάδες και χώροι εστίασης. Δεκάδες διάσπαρτες μονάδες επεξεργασίας βιοτεχνικής, αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής. Στρατιωτικές μονάδες και πολεμικό αεροδρόμιο. Μεγάλα νοσοκομειακά ιδρύματα δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και οίκοι ευγηρίας. Τόποι θρησκευτικής λατρείας και μοναστηριακά συγκροτήματα. Τεράστιο πολυσύχναστο οδικό δίκτυο που επιβαρύνεται υπέρμετρα και λόγω ύπαρξης του αεροδρομίου Μακεδονία.

Επίσης ο ορεινός όγκος του Χορτιάτη, με την πλούσια πανίδα και χλωρίδα, ο οποίος εκτείνεται από τα όρια των δήμων Πυλαίας – Χορτιάτη και Θέρμης προς τα γεωγραφικά όρια των δήμων Λαγκαδά και Βόλβης, ουσιαστικά παραμένει απροστάτευτος, καθώς οι πλησιέστερες δομές πυροπροστασίας είναι ο 3ος πυροσβεστικός σταθμός του Δήμου Θεσσαλονίκης και τα Πυροσβεστικά κλιμάκια Λαγκαδά και Σταυρού.

Η ύπαρξη όλων αυτών των δεδομένων, προϋποθέτουν, σύμφωνα με την άποψη αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων προκειμένου να υπάρξει μία ουσιαστική οργάνωση της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας στην περιοχή της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, τη δημιουργία μιας κεντρικής πυροσβεστικής υπηρεσίας Α΄ Τάξης με έδρα το Δήμο της Θέρμης, συνεπικουρούμενης από δύο πυροσβεστικούς σταθμούς τουλάχιστον Γ΄ τάξης με έδρα τη Νέα Μηχανιώνα και το Πανόραμα. Δυστυχώς όμως η πυρασφάλεια των περιοχών αυτών υπολείπεται των πραγματικών απαιτήσεων και ως λύση ανάγκης έχει επιλεγεί ο επιμερισμός τομέων ευθύνης στις ήδη υπάρχουσες δομές πυροπροστασίας ως εξής:

  • Η περιοχή του Δήμου Θερμαϊκού και κατά το ήμισυ της περιοχής του δήμου Θέρμης έχουν ανατεθεί στη 2η ΕΜΑΚ με έδρα το αεροδρόμιο, παρότι η κύρια αποστολή της υπηρεσίας αυτής είναι η επέμβαση και η ενίσχυση τοπικών υπηρεσιών της Κεντρικής Μακεδονίας σε μεγάλης έκτασης και έντασης αστικού τύπου συμβάντα και διασώσεις από τροχαία ατυχήματα, σεισμούς, πλημμύρες και από μία σειρά άλλα ατυχήματα τεχνολογικής προέλευσης κ.λ.π.

  • Το 2ο ήμισυ της περιοχής του Δήμου Θέρμης και το ήμισυ της περιοχής του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη έχει ανατεθεί στον 3ο Πυροσβεστικό Σταθμό με έδρα τις εγκαταστάσεις της Περιφερειακής Διοίκησης Π.Υ. Κεντρικής Μακεδονίας στην οδό 25η Μαρτίου του Δήμου Θεσσαλονίκης.

  • Το άλλο μισό της περιοχής του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη έχει ανατεθεί στον 2ο Πυροσβεστικό Σταθμό με έδρα στην οδό Μοναστηρίου του δήμου Θεσσαλονίκης.

Γενικότερα όμως και σύμφωνα με εκτιμήσεις υπηρεσιακών παραγόντων, η πυρασφάλεια συνολικότερα του νομού Θεσσαλονίκης με τους 1.110.000 κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 2011, που αντιστοιχεί στο 58,92% του πληθυσμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και είναι ο 2ος πολυπληθέστερος νομός της χώρας, δεν καλύπτεται σε αντιστοιχία με τις πραγματικές του ανάγκες από τις υπάρχουσες δομές πυροπροστασίας.

Ουσιαστικά η επιχειρησιακή ευθύνη του μεγαλύτερου και πολυπληθέστερου Νομού της Κεντρικής Μακεδονίας επιμερίζεται:

  • Σε τέσσερις πυροσβεστικούς Σταθμούς, με τους τρεις εξ’ αυτών του 1ου , 2ου και 3ου να είναι εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης και τον 6ο στην περιοχή της Σίνδου.

  • Στη 2η Ε.Μ.Α.Κ. με έδρα το αεροδρόμιο.

  • Και σε δύο πυροσβεστικά κλιμάκια του Λαγκαδά και του Σταυρού.

Σημειωτέον ότι πλέον δύο πυροσβεστικοί σταθμοί ο 4ος και ο 5ος, έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την πυρασφάλεια ο μεν πρώτος του ιδιωτικοποιημένου λιμένα της Θεσσαλονίκης και ο δεύτερος των ιδιωτικών συμφερόντων αεροδρομίου Μακεδονία.

Επίσης με εξαίρεση τις κτιριακές εγκαταστάσεις του 1ου και 6ου Π.Σ. και ως ένα βαθμό του 3ου Π.Σ., όλες οι υπόλοιπες κτιριακές εγκαταστάσεις που στεγάζουν τους άλλους δύο πυροσβεστικούς Σταθμούς, τα δύο πυροσβεστικά κλιμάκια και τη 2η ΕΜΑΚ είναι σε άθλια και επικίνδυνη από πλευράς στατικότητας κατάσταση όπως Π.Χ. του 2ου Π.Σ. και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για σύγχρονες πυροσβεστικές υπηρεσίες.

Το κόμμα μας έχοντας επιδείξει διαχρονικά ιδιαίτερη ευαισθησία για την οργάνωση της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας της χώρας, έχει παρέμβει αρκετές φορές για την επίλυση αυτών των προβλημάτων.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που η εκφρασμένη του αγωνία για το επίπεδο οργάνωσης της πυροπροστασίας της χώρας, επιβεβαιώθηκε από τα ίδια τα τραγικά γεγονότα, όπως δυστυχώς έγινε και στην περίπτωση του ολέθρου που προκάλεσε η πυρκαγιά στο ΜΑΤΙ.

Δυστυχώς όμως και η σημερινή κυβέρνηση όπως και οι προηγούμενες, παρά τα όσα δεινά έχει υποστεί ο τόπος και ο λαός μας από τις μεγάλες καταστροφικές πυρκαγιές, το σοβαρό ζήτημα της πυροπροστασίας το αντιμετωπίζει με κριτήρια «κόστους – οφέλους» και όχι με τις επιβεβαιωμένες ανάγκες του λαού και της χώρας για ουσιαστική αντιπυρική θωράκιση.

Το εντάσσει στο στρατηγικό της σχεδιασμό μετά και την ψήφιση του Νόμου 4662/2020, που ανοίγει τον δρόμο για:

  • Την ακόμη μεγαλύτερη εμπλοκή των επιχειρηματικών ομίλων σε όλο το φάσμα της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας της χώρας.

  • Την περαιτέρω εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών πυροπροστασίας, την επιβολή της ανταποδοτικότητας και μέσω των φορέων της τοπικής διοίκησης που αναλαμβάνουν ακόμη μεγαλύτερες αρμοδιότητες.

  • Τη συρρίκνωση του μόνιμου προσωπικού και την κατάργηση δομών πυροπροστασίας του κρατικού μηχανισμού.

  • Την περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και τη συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων των πυροσβεστών, με στόχο την ακόμη μεγαλύτερη μείωση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού, αξιοποιώντας στο έπακρο τον εθελοντισμό και της Μ.Κ.Ο.

Εκτίμηση μας όμως είναι ότι στις σημερινές σύγχρονες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί συνολικότερα στον Νόμο Θεσσαλονίκης, καθιστούν την οργάνωση και τον σχεδιασμό της πυροπροστασίας του επικίνδυνα αναχρονιστικό, αφού βασίζεται στα δεδομένα της δεκαετίας του 70.

Για όλους του παραπάνω λόγους καθίσταται πλέον επιτακτική ανάγκη η άμεση κάλυψη των αναγκών πυροπροστασίας στην Ανατολική Θεσσαλονίκη και ο επανασχεδιασμός του γενικότερου πλαισίου πυροπροστασίας και δασοπροστασίας του Νομού.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί :

  1. Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης προκειμένου να καλυφθούν επαρκώς οι ανάγκες πυροπροστασίας και δασοπροστασίας της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, να προχωρήσει στην ίδρυση πυροσβεστικής υπηρεσίας Α΄ Τάξης στο Δήμο Θέρμης και πυροσβεστικών σταθμών Γ΄ τάξης στους Δήμους Θερμαϊκού και Πυλαίας – Χορτιάτη και να μεριμνήσει για τη στελέχωση τους, με αντίστοιχες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και τη μονιμοποίηση του ήδη υπάρχοντος με 6μηνες και 5ετής συμβάσεις προσωπικού;

  2. Τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση ώστε να υπάρξει ένας συνολικότερος επανασχεδιασμός με βάση τις σημερινές σύγχρονες ανάγκες στην οργάνωση της πυροπροστασίας του Νομού Θεσσαλονίκης, με περαιτέρω ίδρυση πυροσβεστικών σταθμών όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο σύμφωνα και με τις προτάσεις των υπηρεσιακών οργάνων και για την αναβάθμιση των πυροσβεστικών κλιμακίων Λαγκαδά και Σταυρού σε πυροσβεστικές υπηρεσίες Β΄ και Γ΄ Τάξης αντίστοιχα;

  3. Θα λάβει μέτρα η κυβέρνηση για να λυθεί με επάρκεια το στεγαστικό πρόβλημα του 2ου και 4ου πυροσβεστικού σταθμού, της 2ης ΕΜΑΚ καθώς και των πυροσβεστικών κλιμακίων Λαγκαδά και Σταυρού;

Οι Βουλευτές

Δελής Γιάννης

Στολτίδης Λεωνίδας

Share

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο

https://google.com/